Vanliga frågor och svar

Komma igång

Vilka operativsystem är appen CarPay tillgänglig på?
  • Från iOS 8.0 (iPhone 4s och senare)
  • Android 4.1 och senare
Hur loggar jag in i CarPay?
Du loggar enkelt in med Mobilt BankID i appen.
Jag försöker logga in med Mobilt BankID, men det fungerar inte. Vad ska jag göra?
På sidan Problem att logga in finns mer information om Mobilt BankID och tips på vad du kan göra när problem uppstår.
Vad behöver jag göra för skaffa CarPay?
Har du ett Volvo- eller Renaultkort kan du börja använda CarPay med en gång. Du behöver bara ladda ner appen, från App Store eller Google play, och sedan logga in med Mobilt BankID. Saknar du Volvo- eller Renaultkort så ansöker du enkelt direkt från appen.
Kostar appen något?
Nej. Appen är helt kostnadsfri. Kostnad för mobildata från din mobiloperatör kan tillkomma.
Hur uppdaterar jag mina kontaktuppgifter?
På din profilsida, längst ner i huvudmenyn i appen, kan du lägga till och redigera dina kontaktuppgifter.

Bonus

Kan jag se mina bonuscheckar och bonuspoäng i appen?
Ja. Du ser intjänade poäng per transaktion och summerad per kategori i kostnadsuppföljningen. Alla giltiga bonuscheckar finns också tillgängliga i appen likväl som information över kommande bonuscheckar.
Hur använder jag min bonuscheck i CarPay?

I CarPay har du möjlighet att använda din bonuscheck till drivmedel på Tanka, biltvätt på Tvätta och övriga tvättar i Volvo- och Renaulthandeln. Du kan precis som tidigare använda den till köp i butik och verkstad hos din lokala handlare.

Innan du tankar med ditt Volvokort aktiverar du bonuschecken genom att klicka på ”Dra av vid nästa tankning”. Bonuscheckens summa dras då från din nästa tankning. Använder du inte hela beloppet på bonuschecken sparas kvarvarande belopp så länge checken är giltig och är då reserverad till att användas på Tanka. På samma sätt fungerar det med tvätt, då väljer du istället ”Dra av vid nästa tvätt”.

Vid köp i butik och verkstad väljer du "Betala i kassa" i CarPay och då får du en kod som du visar upp för din Volvo- och Renaulthandlare.

Avdraget visas i CarPay när transaktionen registrerats i våra system, normalt sett tar det cirka två bankdagar från köptillfället.

Funktion

Vad är CarPay?
CarPay är en mobil bankapp som hjälper dig att enkelt hantera och förbättra din bilekonomi.
Kan jag se mina bonuscheckar och bonuspoäng i appen?
Ja. Du ser intjänade poäng per transaktion och summerad per kategori i kostnadsuppföljningen. Alla giltiga bonuscheckar finns också tillgängliga i appen likväl som information över kommande bonuscheckar.
Hur använder jag min bonuscheck i CarPay?

I CarPay har du möjlighet att använda din bonuscheck till drivmedel på Tanka, biltvätt på Tvätta och övriga tvättar i Volvo- och Renaulthandeln. Du kan precis som tidigare använda den till köp i butik och verkstad hos din lokala handlare.

Innan du tankar med ditt Volvokort aktiverar du bonuschecken genom att klicka på ”Dra av vid nästa tankning”. Bonuscheckens summa dras då från din nästa tankning. Använder du inte hela beloppet på bonuschecken sparas kvarvarande belopp så länge checken är giltig och är då reserverad till att användas på Tanka. På samma sätt fungerar det med tvätt, då väljer du istället ”Dra av vid nästa tvätt”.

Vid köp i butik och verkstad väljer du "Betala i kassa" i CarPay och då får du en kod som du visar upp för din Volvo- och Renaulthandlare.

Avdraget visas i CarPay när transaktionen registrerats i våra system, normalt sett tar det cirka två bankdagar från köptillfället.

Kan jag se hela mitt engagemang hos Volvofinans Bank i CarPay?
Ja. Du ser hela ditt engagemang i appen, allt som rör dina kortkonton, sparkonton samt lån- och leasingavtal.
Kan jag ändra min kreditgräns i CarPay?
Ja. I CarPay kan du både höja och sänka din kreditgräns. Beslut får du direkt i appen.
Jag har inget Volvo- eller Renaultkort, kan jag ansöka om det direkt i appen?
Ja. Du gör det genom att trycka på knappen ”Ansök om kortkonto” på startsidan, loggar in med Mobilt BankID och följer instruktionerna. Beslutet för ansökan får du sedan direkt i appen.
Kan jag hantera regionspärr på mitt kort i appen?
Ja. På din profilsida, längst ner i huvudmenyn, kan du öppna och stänga för köp utomlands eller via internet på de kort som är knutna till ditt konto.
Jag har inget Volvo- eller Renaultkort, men ett Sparkonto. Kan jag ändå använda CarPay?
Ja. Du kan se dina sparkonton i appen och enkelt överföra pengar mellan dina konton hos Volvofinans Bank eller till ett eget konto i en annan bank.
Kan jag öppna sparkonto i CarPay?
Nej. Det kan du inte göra direkt i appen. Vill du öppna ett sparkonto gör du det genom att logga in på Mina Sidor.
Kan jag överföra pengar mellan konton i CarPay?
I CarPay har du möjlighet att enkelt överföra pengar mellan dina konton hos Volvofinans Bank eller till ett eget konto i en annan bank.
Kan jag som företagskund använda appen?
Nej. I dagsläget är appen endast tillgänglig för privatpersoner.
Kan jag hitta en Tankastation eller tvättanläggning i CarPay?
Du kan hitta och få vägbeskrivningar till Tankastationer och tvättanläggningar, se utbud på stationen, priser och kontakta Prislinjen – direkt i CarPay.
Kan jag spärra mitt kort i appen?
Ja. På din profilsida, längst ner i huvudmenyn, kan du spärra ditt kort.
Hur beställer jag ett nytt kort eller pinkod?
Du kan enkelt beställa nytt kort, extrakort och påminnelse av pinkod i appen. På din profilsida, längst ner i huvudmenyn, välj vilket konto du vill beställa nytt kort, extrakort eller pinkod till och följ därefter instruktionerna steg för steg.
Kan jag anmäla e-faktura?
Ja. Du kan både anmäla och avanmäla e-faktura direkt i appen.
Kan jag se mitt kontoutdrag i appen?
Ja. Du kan se dina kontoutdrag i CarPay.
Hur loggar jag ut från CarPay?
Öppna upp din profilsida, som du hittar längst ner i huvudmenyn. Längst upp till höger hittar du "Logga ut".
Hur stänger jag av notiser och aviseringar?
iPhone: Gå in i mobilens Inställningar > Notiser > CarPay och stäng av notiser från appen. Tänk på att du fortsättningsvis inte kommer att få några notiser om nya bonuscheckar, betalningar eller erbjudanden.

Android:Gå in i mobilens Inställningar > Aviseringar > CarPay alternativt Inställningar > Appar > CarPay och stäng av aviseringar från appen. Det kan skilja sig något beroende på vilken mobil du har. Tänk på att du fortsättningsvis inte kommer att få några aviseringar om nya bonuscheckar, betalningar eller erbjudanden.

Sekretess

Kan jag hantera regionspärr på mitt kort i appen?
Ja. På din profilsida, längst ner i huvudmenyn, kan du öppna och stänga för köp utomlands eller via internet på de kort som är knutna till ditt konto.
Vilka försiktighetsåtgärder måste jag tänka på?
  • Använd lösenkod på din mobiltelefon
  • Använd inte en mobiltelefon som är s.k. ”jailbreakad” eller ”rootad”
Vad händer om min mobiltelefon blir stulen eller försvinner?
Om din mobiltelefon blir stulen eller försvinner ska du spärra ditt Mobila BankID. Det gör du via din internetbank där du hämtade ut ditt Mobila BankID eller genom att kontakta din bank.

Kom igång med CarPay

DemofilmSe hur du kommer igång
Telefon
1. Ladda kostnadsfritt ner CarPay

Appen finns utan kostnad i App Store eller på Google Play.

Telefon
2. Logga in med bankid

Säker inloggning Mobilt BankID. Saknar du BankID så hämtar du det först från din bank.

Telefon
3. Smartare Bilekonomi

Nu har du tillgång till smart översikt direkt i mobilen: bonus, saldo, transaktioner, sparkonto, billån, leasing och erbjudanden.