Vi kontaktar aldrig kunder för att be om information!
Som bank kontaktar vi aldrig kunder för att be om information. Det gör inte polisen, andra kortutgivare eller myndigheter heller. Om någon gör det är det ett stort varningstecken och du ska aldrig dela med dig av personlig information när någon ber dig göra det via telefon, e-post eller meddelanden.
Låt dig inte luras av falsk trygghet
Att ett samtal, ett mejl eller ett sms ser ut att komma från en betrodd källa är inga som helst garantier. Tvärtom. Många bedragare använder dataprogram för att få det att se ut som du kontaktas av någon som du litar på. Genom att bygga upp en falsk trygghet hoppas bedragaren kunna lura dig lättare.
Tre enkla ALDRIG som skyddar dig
Tre enkla ALLTID som skyddar dig
Vanliga varningstecken
- Det är bråttom. Inte sällan i kombination med en nödsituation. Allt för bedragaren vill stressa dig till att begå misstag.
- Kontakten är oväntad. Avsändaren är en okänd eller någon som du inte förväntar dig ska ta kontakt med dig.
- Ditt e-leg är enda lösningen. Uppmaningar om att logga in, skicka pengar, ladda ner program eller att klicka på länkar tyder på bedrägeri.
Så agerar du om du blivit utsatt för bedrägeri
Om du har blivit utsatt för bedragare, är det viktigt att vidta åtgärder.
- Ta kontakt med banken eller bankerna som berörs av händelsen
- Gör en polisanmälan så att bedrägeriet kan utredas
- Du kan även kontakta UC för att få mer information om fallet
Vill du komma i kontakt med oss? Ring Kundservice på 031-83 89 30. Behöver du spärra ditt CarPaykort? Ring Spärrservice på 031-83 89 80.
Vi står tryggt på din säkra sida
Vi värderar tryggheten för dig högt och har din säkerhet som högsta prioritet dagligen. Vi arbetar kontinuerligt med att förbättra ditt skydd på för våra produkter och tjänster. Allt för att det ska vara tryggt för dig som är kund, och svårt för den som är bedragare.
Det är lätt att bli svårlurad
Bedrägeriförsöken ökar och det har blivit allt vanligare att bedragaren utger sig för att ringa från banken, polisen och myndigheter. Det vill Sveriges banker och Svenska bankföreningen sätta stopp för. Initiativet ”Svårlurad” ger dig ännu fler konkreta tips på hur du kan skydda dig själv och närstående mot bedrägerier.
Några vanliga bedrägerier – och hur du undviker dem
Var alltid vaksam på okända samtal och ge aldrig ut dina kort- och kontouppgifter. Volvofinans Bank, andra kortutgivare och myndigheter skulle aldrig ringa upp dig för att be dig att logga in med BankID, ge ut dina kortuppgifter eller personliga koder.
Så kan bedrägeriet via telefon gå till:
Bedragaren kan utge sig från att ringa från polisen för att informera om ett pågående bedrägeri. Eller säga sig ringa från en myndighet som måste agera snabbt på grund av en fara. Ett annat exempel är att bedragaren påstår sig ringa från ett känt datorföretag eller din it-support, och behöver få ta över din dator via fjärrstyrning för att kunna stoppa ett intrång. Oftast påstås din hjälp behövas i form av till exempel en personlig inloggning. Ett annat varningstecken är att det är mycket bråttom.
Vad kan du göra för att skydda dig?
- Lägg på luren och följ aldrig några instruktioner. Stora företag, polisen eller myndigheter skulle inte kontakta dig på detta sätt och begära tillgång till dina bankuppgifter, dator eller ta betalt för tjänsten.
- Lämna aldrig ut personliga koder eller logga in med BankID. Har du lämnat ut uppgifter om kort, konton eller personuppgifter ska du genast spärra dessa och meddela din bank.
- Om du låtit någon logga in på din dator ska du söka efter eventuella virus eller trojaner för att säkerställa att inga bedrägliga program finns kvar och byt sedan dina lösenord. Ta gärna hjälp av någon i din omgivning som kan datorer, om du inte har kunskap själv.
Phishing, även kallat nätfiske, är när bedragaren skickar mejl eller meddelanden till dig och utger sig från att var någon annan. Med hjälp av programvaror eller hackade konton kan bedragaren se ut att skicka från en trovärdig och betrodd adress. Oftast är syftet att lura till sig dina personliga uppgifter såsom kortnummer, koder och lösenord.
Så kan bedrägeri via mejl och sms gå till
Bedragaren skickar ett mejl där det står att ditt kort eller konto riskerar att stängas ned. Eller skickar ett sms där det står att paketet som du väntar på har kommit på villovägar. Du uppmanas därför att bekräfta att allting är okej eller beställa ny frakt via en länk som leder till en falsk sida som ser ut att tillhöra avsändarens företag. När du skriver in dina uppgifter på den fejkade sidan så kan bedragaren använda dem för att logga in på riktigt i ditt ställe.
Vad kan du göra för att skydda dig?
- Öppna inte mejl från avsändare du inte känner igen.
- Klicka inte på länkar i ett mejl, utan skriv in adressen till sidan du ska till direkt i adressfältet som till exempel till din bank.
- Se till att du bara besöker säkra sidor. Säkra sidor har adresser som startar med https:// och inte bara http://. Webbläsaren markerar ofta detta även ett hänglås eller liknande i adressfältet.
Vad gör jag om jag blivit utsatt?
- Har du fått ett bluffmejl och klickat på någon länk eller lämnat ut dina kortuppgifter ska du kontakta oss omedelbart på telefonnummer 031-83 89 80 för att spärra ditt kort.
- Ändra också eventuella lösenord som kan ha hamnat i orätta händer.
- Stäng sidan du hamnat på med hjälp av krysset i övre högra hörnet, använd inte någon knapp på sidan märkt med till exempel
Det börjar bli vanligt med bedrägerier via sociala medier som Facebook, där bedragare ofta utger sig för att vara någon i din kontaktlista. Via tjänsten för meddelanden (som till exempel i Facebooks fall heter Messenger) kapar bedragaren ett konto och skapar kontakt för att försöka lura till sig dina kort- och koduppgifter.
Så kan ett bedrägeri gå till via sociala medier
Du får ett meddelande där en vän säger sig behöva ekonomisk hjälp. Lösningen är att du ska godkänna en överföring av pengar. Bedragaren kan redan ditt personnummer och ber dig legitimera dig via BankId för att kunna in som dig på ditt konto.
Vad kan du göra för att skydda dig?
- Legitimera dig aldrig via BankId på uppmaning av någon annan.
- Alla koder till kort är personliga. Du ska aldrig lämna ut din kod.
- Lämna aldrig ut personlig information såsom kort-, konto- och bankupgifter via Facebook och andra sociala medier.
- Om du känner dig osäker – ring upp vännen som säger sig vill ha hjälp för att se om det verkligen stämmer.
Många lägger ut saker till försäljning på Marketplace, Blocket och Tradera. Tyvärr är det vanligt med bedrägerier där också, där bedragare försöker sälja och ta betalt för varor inte finns. Risken är att du betalar för något som du aldrig får – och i värsta fall, även blir lurad på mer där till.
Så kan bedrägeri gå till via en e-handelsplats
Du hittar en vara du vill köpa, och dessutom till ett otroligt pris. Säljaren vill gärna göra affär, men hinner tyvärr inte ses för att visa upp objektet. Och du måste betala i förskott eftersom det är många som är intresserade. Eller så kanske du ombeds godkänna affären via BankId. Du vill verkligen ha den saken till det billiga priset och skickar därför över pengar, eller går med på att slutföra signeringen som någon annan startat. Det är då som kontot tas bort och bedragaren försvinner med dina pengar.
Vad kan du göra för att skydda dig?
- Lämna aldrig ut personlig information som kort-, konto- och bankuppgifter. Legitimera dig aldrig via BankId på uppmaning.
- Träffa säljaren för att se att varan verkligen finns.
- Om priset känns för lågt och osannolikt, så köp av någon annan.
- Om kravet är att du måsteförskottsbetala - tacka nej till affär.
- Vissa sajter erbjuder säkra betallösningar och fraktalternativ för att både säljare och köpare ska känna sig trygga. Läs på om tjänsten du som du tänker handla via innan ett köp.
Ficktjuvar och bedragare som vill komma åt din plånbok och dina kort förekommer fortfarande. Därför är det viktigt att du har uppsikt över din plånbok, din väska och mobiltelefon, eller vad du nu än förvarar ditt fysiska bankkort. Speciellt på platser med mycket människor runt omkring dig.
Så kan bedrägeri gå till via kort- och kodstöld
Du har precis tagit ut pengar eller gjort ett köp med kortköp som krävde din pin-kod. På den trånga gatan blir du stannad av en person som frågar om vägen. Eftersom du vill hjälpa till märker du inte när bedragaren eller någon i dennes sällskap stjäl plånboken med ditt kort. Precis lika lite märkte du att samma person stod bakom dig i kön till bankomaten eller i butiken vid ditt köp.
Vad kan du göra för att skydda dig?
Använd din mobils digitala plånbok istället – det kräver upplåsning med telefonens kod, fingeravtryck eller ansiktsigenkänning.
- Förvara kortet på ett säkert sätt som i en innerficka eller stängt innerfack i väska – gärna med dragkedja.
- Pinkoden ska inte på något sätt förvaras tillsammans med eller i närheten av kortet. Om du valt en egen pinkod ska den på något sätt inte kunna kopplas till dig som att likna ditt personnummer.
- Skydda alltid koden när du slår in den. Befinner du dig i en miljö med mycket människor omkring dig, se till att du alltid har koll på kortet.
- Lämna aldrig ifrån dig kortet när du betalar med det, håll det alltid under uppsikt vid betalning.
Vid så kallad skimning eller kortkapning använder bedragare en särskild utrustning vid kortterminalen som kopierar information från magnetremsan i kortet och ofta fångas koden upp via dolda kameror.
Vad kan du göra för att skydda dig?
- Dölj alltid koden med handen när du slår in den i kortterminaler eller uttagsautomater.
- Om du tycker att en betalterminal ser märklig ut, kontakta försäljningsstället och informera dem.
- Vid minsta misstanke om kortkapning, spärra ditt kort.